Bhagavad-gítá


XIV.

Az anyagi természet három kötőereje

1A Magasztos Úr szólt:

Ismét kinyilvánítom neked ezt a legfelsőbb bölcsessé­get, a tudományok legkiválóbbját, melyet megismervén minden bölcs elérte a legmagasabb tökéletességet. 2E tudásban biztos menedéket találván az ember elérheti a transzcendentális természetet, amely az én természetem­hez hasonló. Így nem születik meg az újabb teremtéskor, s az anyagi világ megsemmisülése sem fogja nyugtalaníta­ni.

3Ó, Bharata fia, a Brahmanként ismert teljes anyagál­lomány az anyaméh, amit én termékenyítek meg, így ad­ván lehetőséget az élőlénynek a születésre. 4Ó, Kuntí fia, tudni kell, hogy minden faj születés által jöhet létre, s én vagyok a magot adó Atya.

5Ó, Erőskarú, az anyagi természet három kötőerőből áll: jóság, szenvedély és tudatlanság. Az élőlény aláren­deltjévé válik e kötőerőknek, mihelyt kapcsolatba kerül az anyagi természettel.

6Ó, Bűntelen, mivel tisztább a többinél, a jóság minő­sége ragyogó, és megszabadítja az embert a bűnös csele­kedetek visszahatásaitól. A jóságban élők tudást fejleszte­nek ki, de ez és a boldogság fogalma megköti őket.

7Ó, Kuntí fia, tudd meg, hogy a szenvedély minősége a vég nélküli vágyból és kéjből születik, ezért az anyagi, gyümölcsöző tettekhez köti az embert.

8Ó, Bharata fia, tudd meg hát, hogy a tudatlanság okozza az élőlények illúzióját. E kötőerőnek elmezavar, tunyaság és alvás az eredménye – így ejti rabul a feltéte­lekhez kötött élőlényeket.

9A jóság kötőereje a boldogsághoz, a szenvedély a tett gyümölcseihez, a tudatlanság pedig az elmezavarhoz láncolja az embert. 10Ó, Bharata, néha a szenvedély ke­rül túlsúlyba, elnyomván a jóság minőségét, néha a jóság győzi le a szenvedélyt, máskor pedig a tudatlanság ural­kodik a jóság és a szenvedély kötőerői felett. Ily módon mindig küzdelem folyik az elsőbbségért.

11A jóság kötőereje akkor tapasztalható, amikor a test minden kapuját tudás ragyogja be. 12Ó, Bharaták vezé­re, ha a szenvedély minősége van növekvőben, akkor erős ragaszkodás, féktelen vágy, bujaság és intenzív törekvés jelentkezik.13Ó, Kuruk öröme, a tudatlanság gyarapo­dásával elmezavar, illúzió, tétlenség és sötétség nyilvánul meg.

14Ha valaki a jóság kötőerejében hal meg, akkor a tisztább felsőbb bolygókra jut. 15A szenvedély minősé­gében távozó a munka gyümölcséért dolgozók között fog megszületni, aki pedig a tudatlanság kötőerejében hal meg, az az állatok világában születik újra.

16A jóság kötőerejében cselekedvén megtisztul az ember. A szenvedély minőségében végzett munka szenve­dést, a tudatlanságban végrehajtott tett pedig ostobaságot eredményez.

17A jóság kötőerejéből igazi tudás keletkezik, a szen­vedélyéből kapzsiság és fájdalom, a tudatlanságéból osto­baság, elmezavar és illúzió.

18A jóság minőségében élők fokozatosan felfelé, a felsőbb bolygók irányába haladnak. Akiket a szenvedély köteléke jellemez, azok a földi bolygókon élnek, a tudat­lanság rabjai pedig a pokoli világokba jutnak.

19Lelki természetemet akkor értheted majd meg, ami­kor az összes tettben csak az anyagi természet kötőerői­nek működését látod, s azt, hogy a Legfelsőbb Úr e kötő­erők fölött áll. 20Ha a megtestesült lény képes túljutni e három kötőerőn, akkor megszabadulhat a születéstől, ha­láltól, öregségtől és a velük járó fájdalmaktól, s élvezheti a lelki élet nektárját még ebben az életben.

21Ardzsuna kérdezett: Ó, kedves Uram, milyen jelek­ről ismerhetjük fel azt, aki a három kötőerő felett áll? Mi­képpen viselkedik az ilyen személy, s hogyan jut túl az anyagi természet kötőerőin?

22-25A Magasztos Úr így válaszolt:

Ó, Pandava, az olyan emberről mondják azt, hogy túl­jutott az anyagi természet kötőerőinek hatáskörén, aki nem gyűlöli a jelenlevő ragyogást, ragaszkodást, s illúzi­ót, de nem is vágyik utánuk, ha nincsenek jelen; semleges, mert túl van a kötőerőkön; mindig rendíthetetlen marad, mert tudja, hogy csupán a kötőerők működnek; ugyanúgy tekint az örömre és a fájdalomra; egyenlőnek látja a föld­göröngyöt, a kődarabot és az aranyrögöt; bölcsen egynek véli a dicséretet és a bírálatot; változatlan a becsben és a becstelenségben egyaránt; a barátot is és az ellenséget is ugyanúgy kezeli, és felhagyott minden gyümölcsöző pró­bálkozással. 26Aki teljesen az odaadó szolgálattal fog­lalja le magát, és nem esik vissza semmilyen körülmé­nyek között, az egyszeriben túllép az anyagi természet kö­tőerőin, s így elér a Brahman síkjára. 27Én vagyok a hajléka a személytelen Brahmannak, amely halhatatlan, elpusztíthatatlan, örök, és aminek a végső boldogság az igazi természete.

< A prakrti, a purusa és a tudat | Bhagavad-gítá | A Legfelsőbb Úrról szóló jóga >

Page last modified on May 31, 2008, at 09:09 AM