IV.
Transzcendentális tudás
1Az Istenség Személyisége szólt:
„A jóga e maradandó tudományát én tanítottam a Napistennek, Vivasvánnak, aki később Manut, az emberiség atyját, Manu pedig Iksvákut oktatta erről. 2Ó, ellenség fenyítője, a szent királyok e legfelsőbb tudományhoz ily módon, a tanítványi láncon keresztül jutottak, így értették meg azt. Idővel azonban megtört a lánc, ezért tűnik az eredeti tudomány elveszettnek.
3A Legfelsőbbel való kapcsolat ugyanazon ősi tudományát mondom el ma neked, s mert bhaktám és barátom vagy, megértheted e tudomány transzcendentális rejtélyét.”
4Ardzsuna így kérdezett:
„Hiszen te jóval a Napisten, Vivasván után születtél. Hogyan értsem hát, hogy a kezdetben őt oktattad ki erről a tudományról?”
5A Magasztos Úr így válaszolt:
„Sok-sok születés van énmögöttem és mögötted. Én képes vagyok mindegyikre emlékezni, de te nem, ó, Ardzsuna, ellenség fenyítője.
6Noha én nem-született vagyok, és transzcendentális testem sohasem pusztul el, s bár én vagyok az összes lény Ura, mégis megjelenek minden korszakban eredeti, transzcendentális formámban. 7Ó, Bharata leszármazottja, bármikor és bárhol is legyen a vallás gyakorlása hanyatlásban és fölényes túlsúlyban a vallástalanság, akkor alászállok én magam. 8A jámborok felszabadítása, a gonoszok megsemmisítése, valamint a vallás elveinek visszaállítása végett korszakról-korszakra megjelenek én.
9Ó, Ardzsuna, aki ismeri megjelenésem és cselekedeteim transzcendentális természetét, az teste elhagyása után nem születik meg újra ebben az anyagi világban, hanem eléri az én örök tartózkodási helyemet. 10Megszabadulván a ragaszkodástól, a félelemtől és a haragtól, teljesen elmélyülvén énbennem, oltalmat nálam keresve, már sokan megtisztultak a múltban a rólam szóló tudás által, s így mind elérték az irántam érzett transzcendentális szeretetet.
11Ó, Prthá fia, mindenkit a szerint jutalmazok meg, amilyen mértékben átadja magát nekem. Mindenki, minden tekintetben az én utamat követi.
12Ebben a világban az emberek a gyümölcsöző tettekben kívánnak sikert, s ezért imádják a félisteneket. Természetesen az ilyen munka által nagyon hamar érhetnek el eredményt itt a földön.
13Az emberi társadalom négy osztályát én teremtettem az anyagi természet három kötőereje és a hozzájuk illő munka szerint. 14Tudd meg, habár én vagyok e rendszer alkotója, mégis nem-cselekvő és változatlan vagyok!
15Nincs tett, ami engem befolyásolna, és a munka gyümölcséért sem törekszem én. Aki megérti ezt a rólam szóló igazságot, az szintén nem bonyolódik bele a munka visszahatásaiba. 16A régmúlt időkben az összes felszabadult lélek ezzel az értelemmel cselekedett, így érték el a felszabadulást. Ezért a ősök mintájára, ebben az isteni tudatban végezd te is kötelességedet.
16Még az értelmesek is zavarba jönnek, amikor megpróbálják meghatározni, hogy mi a cselekvés és mi a tétlenség. Én most megmagyarázom neked, hogy ennek ismeretében megszabadulhass minden bűntől.
17Nagyon nehéz megérteni a cselekvés szövevényeit. Ezért jól kell tudni, hogy mi a cselekedet, a tiltott cselekedet és a tétlenség. 18Aki a cselekvésben tétlenséget és a tétlenségben cselekvést lát, az értelmes az emberek között, s az ő helyzete még akkor is transzcendentális, ha mindenféle tettet végez.
19Szilárdan megalapozott tudással az rendelkezik, akinek minden tette mentes az érzék-kielégítés utáni vágytól. A bölcsek azt tartják róla, hogy tökéletes tudása van, melynek tüze felégette gyümölcsöző tetteit. 20Feladván minden ragaszkodást, melyek tettei gyümölcseihez fűzik, bár mindenféle munkát végez, mégis elégedett mindig, független, és mentes az anyagi cselekedetektől. 21Az ilyen értelmes ember feladja a tulajdonához fűződő összes birtoklásérzetét, és elméjén, valamint értelmén uralkodva csupán a minimális életszükségletért cselekszik. Aki ily módon dolgozik, arra nem hatnak a bűnök visszahatásai.
22Sohasem kötik tettei az olyan cselekvőt, aki elégedett a számára önként kínálkozó nyereséggel, megszabadult az ellentétpároktól, nem irigy, és rendíthetetlen a sikerben és kudarcban egyaránt. 23Az anyagi természet kötőerőitől független, teljesen a transzcendentális tudásban élő ember munkája egészében a transzcendensbe olvad. 24Az isteni tudatban teljesen elmélyedő személy biztosan eljut a lelki birodalomba, mert teljes mértékben hozzájárult a lelki tettekhez, melyekben a teljesítés abszolút, és amit feláldoznak, az ugyanolyan lelki természetű.
25Némely jógi a félisteneket imádja tökéletesen, különféle áldozatokat ajánlva fel nekik. Mások a Legfelsőbb Brahman tüzébe ajánlják áldozataikat. 26Némelyek hallásukat és az érzékeket áldozzák a fegyelmezett elme tüzébe, mások a hangot és az érzékek egyéb tárgyait öntik az áldozati lángok közé. 27Akiket az elme és az érzékek szabályozására irányuló önmegvalósítás érdekel, azok az összes érzékek működését, valamint az életerőt (lélegzést) ajánlják áldozatként a fegyelmezett elme tüzébe. 28Mások, miután anyagi javaikat a szigorú önfegyelmezésbe áldozván megvilágosultak, szigorú fogadalmakat tesznek, és a nyolcfokú misztika jógáját gyakorolják; míg egyesek a Védákat tanulmányozzák, hogy előrehaladhassanak a transzcendentális tudásban. 29Ismét mások a lélegzetszabályozással akarják elérni a transz állapotát, s ennek érdekében a következőket gyakorolják: megállítják a kilégzést a belégzésben, a belégzést pedig a kilégzésben, míg végül is a lélegzet teljes leállításával transzba nem merülnek. Némelyikük az étkezés csökkentésével kilélegzést áldoz a kilélegzésbe.
30Ezek a személyek, akik ismerik az áldozat célját, mind megtisztulnak a bűnök visszahatásaitól, majd az áldozati maradék nektárjának megízlelése után a legfelsőbb, örök atmoszférába jutnak.
31Ó, Kuru dinasztia legjobbja, áldozat nélkül soha nem élhet az ember boldogan ezen a bolygón, vagy ebben az életben, még kevésbé a következőben. 32A Vedák helyeslik a különféle áldozatokat, melyek mind másfajta munkából születnek. Ha így ismered őket, felszabadulsz.
33Ó, ellenség fenyítője, a tudással végzett áldozat többet ér az anyagi javak áldozatánál. Ó, Prthá fia, a munka felajánlása végezetül a transzcendentális tudásban éri el tetőfokát.
34Fordulj egy lelki tanítómesterhez, úgy próbáld megérteni az igazságot! Tudakozódj alázatosan, és szolgáld őt! Az önmegvalósult lélek képes tudásban részesíteni téged, mert ő már látta az igazságot. 35Ó, Pándu fia, ha megismerted az igazságot, nem tévedsz meg többé, s tudni fogod, hogy minden élőlény az én részem, bennem van mind – az enyémek ők. 36Még ha a bűnösök legbűnösebbjének is tekintenek, képes leszel átszelni a szenvedések óceánját, ha helyet foglaltál a transzcendentális tudás hajóján.
37anyagi cselekedetek összes visszahatását. 38Ebben a világban semmi sem olyan tiszta és magasztos, mint a transzcendentális tudás. Ez minden misztika érett gyümölcse, s ha valaki megízlelte, az idővel belül örvend az önvalónak. 39A transzcendentális tudásban elmélyedt és az érzékein uralkodó, nagy hitű ember hamarosan eléri a legfelsőbb lelki békét. 40A kinyilatkoztatott írásokban kételkedő tudatlan és hitetlen személy azonban nem éri el az isteni tudatot, hanem visszaesik. A kételkedő lélek nem boldog e világban, sem ebben az életben, sem pedig a következőben.
41Ó, bőség meghódítója, aki lemondott munkája gyümölcséről, kinek kétségeit szétoszlatta a transzcendentális tudás, és aki szilárdan horgonyzik az önvalóban, azt nem kötik a tettek. 42Ezért a tudás kardjával hasítsd szét a kétségeket, melyek tudatlanságból támadtak szívedben. Ó, Bhárata, állj fel a jógával felfegyverkezve, és harcolj!”